Anmäld till Riks 2016

Jag har anmält mig och Disa till Riks 2016. Riks är en tävling i fyra dagar för oss med ridtravare, inga andra hästraser får vara med och det man kan anmäla sig till är följande grenar: Tömkörning, Trab, löshoppning, dressyr, hoppning och utställning. Ridtravarföreningen har eget tävlingsreglement och bla dressyrprogram som är anpassade efter oss som rider travare. Om du klickar här kan du läsa om de olika sakerna
 
I tömkörning kör man hästen enligt ett program, precis som ett dressyrprogram, det finns både i skritt och trav. Jag har anmält oss till både skritt- och travklasserna och ligger än så länge som reserv. Detta trots att jag anmälde oss två dagar efter proppen kom ut. Men jag hoppas att jag kommer med.
 
Trab är en form av problemlösningsbana, alltså öppna grindar, rida slalom och andra saker, pricka rätt med en boll i hink osv. Detta har jag inte anmält oss till, då det inte intresserar mig det minsta.
 
Löshoppning går väl till som det brukar men jag skall inte vara med i det. Hoppning likadant, här känner jag mig så osäker efter vår omkullridning, så därför har jag inte anmält mig. Men vi får se, anmälan är ju öppen till maj nångång.
 
Dressyren har jag anmält mig till en skrittklass och det beror främst på att jag just nu är lite rädd för att trava men det kan ju ändra sig och då skall jag allt anmäla mig till andra dressyrklasser också. Här står jag också som reserv men vi håller tummarna!
 
Utställningen har jag också anmält mig till och det skall bli roligt att ställa ut Disa och se vad hon får för omdöme. Fast för mig är hon allt den finaste som finns, vad en domare än säger. Här har vi kommit med, spännnande!
 
De senaste dagarna har vi varit ute i skogen och skrittat och det har verkligen varit skönt. Jag har blivit modigare och känner mig tryggare och tryggare för varje dag. Disa trivs gott och vädret har varit underbart. Men nu skall jag börja träna för Riks och i juni skall vi vara klara för att starta! Inga skador i år och vi SKA vara med!
 
Så ge oss vår och barmark, så vi kan träna och bli riktigt bra på det vi ska tävla i!
 
 
 
 

Kommentera här: