Oktoberuppdatering

Ibland springer tiden iväg och det har den verkligen gjort denna månaden.
 
Idag är det sista dagen på höstlovet och det har varit fantastiskt skönt att vara ledig. Jag har bara gjort det jag själv tycker är roligt, bakat, fikat med Sussa, gått i affärer, varit i stallet, ridit och fixat och donat.
 
I mitten av oktober var vi i Hamburg, hos Lotta. Vi hade det kanontrevligt trots regn och rusk som Hamburg bjöd på. Vi firade Juhas 50-års dag och tog det allmänt lugnt. Som vanligt en härlig tid tillsammans med vår vackra dotter.
 
Annars är det mest jobb som gäller, det tar mycket tid och  ork men är samtidigt både utvecklande och roligt. Jag går två olika kurser, läslyftet och en EHT-kurs. Det ger mycket och får igång hjärnkontoret.
 
Hur är det nu med Disa då? Jo, allt går bra men jag tänker börja från där vi var i slutet av september.
 
Vi fortsatte våra skritturer tills det var dags för återbesöket den 9 oktober. Veterinären och hovslagaren tyckte att allt såg bra ut och att hon rörde sig bra. De skodde om henne och hon har fortfarande ringsko och sin platta på sidan av hoven. Jag fick ett strikt igångsättningsschema som sträcker sig ända in i januari, vilket jag tycker är bra, för då vet jag precis hur mycket jag vågar anstränga henne.
 
 
 
Veckan efter besöket fick vi börja trava och gå över bommar och det gick bra, förutom att vi kände värme i hoven. Naturligtvis dagen innan jag skulle åka till Hamburg, men jag har ju världen bästa hovis, så han sa att jag skulle åka iväg och att blir det akut så löser det sig. Hovis kom ut och drog ur två söm, som satt fram i tån och då försvann värmen och sen dess har det varit okej.
 
 
 
Nu får vi trava 4-5 gånger i cirka 500 meter varje ridtur och skall kliva över lite högre bommar. Det där med att kliva över bommar går ju sådär, för Disa hoppar så fort bommen inte rör marken längre. Men jag får väl kliva över enstaka bommar som ligger på marken. Jag har också fått börja göra sidvärtsrörelser och snart får vi börja med galopp.
 
 
Någon TRAB-tävling blev det inte, för det vågar jag inte fresta på hennes hov, så jag har bestämt mig för att vänta till våren och åka ut på tävlingar.
 
Annars går hon i hagen, äter just nu 8kg hö varje dag, det finns gott om bete kvar trots att det är i slutet av oktober. Hon är avmaskad och mår allmänt bra känns det som.
 
Tyvärr går det inte att rida henne min dressyrsadel, då hon inte gillar den. Men som tur är fungerar det att rida i min allroundsadel. Jag hoppas att dressyrsadeln kommer att ligga till belåtenhet för damen när hon musklat sig mer.
 
Hoppas jag kommer att uppdatera bloggen mer nu. För det är väldigt roligt att gå tillbaka och läsa vad man gjort under åren.

Kommentera här: