Ska försöka!

Då skall jag försök att sammanfatta vad som hänt de sista dagarna!
 
Sanna hjälpte mig med Disa en dag förra veckan och när hon skulle kolla till Disa visade det sig att hon var nästan blockhalt. Jag var på Liseberg med klassen och kunde inte bara lämna huxflux. Jag ringde min superhovis som lovade att åka och kolla Disa så fort som möjligt. Men Disa fick stå inne och vila sig.
 
Dagen efter var det skolavslutning, så jag hade ju inget större val än att åka dit och hovis som kollat Disa ringde och berättade att det var en hovböld - igen!
 
Vi försökte med våtvarmt omslag men bölden ville inte komma ut. Så jag fick rekommendationen av min hovis att åka med Disa ner till Ale Djurklinik. Jag kontaktade dem och fick tid  i måndags.
 
Jag och Sussa åkte till stallet tidigt på morgonen, lastade Disa och åkte iväg. Vi blev väl mottagna på djurkliniken och de var verkligen fantastiska.
 
Jag fick börja med att visa henne för hovslagaren och sen sprang jag med henne, så veterinären fick titta. De var lite osäkra på om det verkligen var en hovböld, så vi bestämde att det är lika bra att röntga henne. Disa fick lite lugnande och sen röntagades hoven. Disa skötte sig exemplariskt hela tiden.
 
När röntgen var klar så kollade veterinären bilderna och hämtade sen mig så jag också fick se. Det var en hovböld men även en Keratom som hade påverkat hovbenet en aning. Naturligtvis förstod jag att det är detta som spökat för Disa de senaste månaderna och blev ledsen, kanske det inte gick att rädda henne... Men veterinären var positiv och öven hovslagarna.
 
Rätt som det var så ringde min telefon och då var det hovis som sa att han kommer om 5 min. Åh, vad glad jag blev. Även han fick se röntgenbilderna, vilket känns skönt och han kollade även när de började skära i hoven. Hovis var tvungen att åka men jag är ytterst tacksam för att han kom! Det betyder massor för mig!
 
De fick ut allt och även Keratomet och hoven gipsades och Disa fick en box och stanna kvar på kliniken eftersom de vill ha henne under uppsikt!
 
Igår ringde jag klinken och allt var bra med Disa, hon åt och drack som hon skulle och hade naturligtvis ont. Men de tog väl hand om henne.
 
Idag har jag ringt igen och då skulle veterinären kolla henne lite senare idag, så får vi se när jag får hämta hem henne. Men det kanske inte blir förrän på midsommarafton. Men det känns otroligt bra att vi har lokaliserat hältan och jag hoppas att när hoven läkt att jag slipper all hälta framöver.
 

Kommentera här: