Återbesök

Den sista månaden har det inte hänt så mycket på hästfronten. Disa har gått i hagen och skrotat och jag har bara pysslat med henne och mockat skit!
 
För två veckor sedan blev Disa helt plötsligt blockhalt men som tur var visade det sig att hovslagaren på Ale slagit en söm alldeles för högt upp, så när min hovis satte om skon blev hon ohalt igen.
 
Idag var det dags för återbesök, så jag och Sussa lastade på Disa på transporten och drog iväg.
 
Först fick jag springa med Disa i gången och veterinären tyckte det såg så okej ut att vi fick gå till ridhuset och longera Disa på både mjukt och hårt underlag. Det såg också okej ut, så veterinären beslutade att det bara var att sätta om skon.
 
Dags för hovis att utföra sitt arbete och efter det fick jag springa med henne igen och sen longering. Veterinären var nöjd och om en vecka får jag börja skritta Disa igen.
 
Vi fick följande schema:
 
V. 1 Vila i hage

V. 2 -3 Skritt under ryttare varannan dag i 30 - 40 min. Rid i huvudsakligen ut på rakt spår om möjligt på mjukt underlag.
 
V. 4-5 Fortsatt skritt under ryttare. Utöka tiden och lägg in ytterligare några fler ridpass per vecka.
 
V. 6 Förnyad skoning och veterinärkontroll i samband med skoning innan ridning utökas.
 
Så nästa vecka är det dags! Dåååå kör vi!
 
 
 
 

Kommentera här: