Att hålla en travardam på gott humör

För att hålla en travardam på gott humör krävs 2 saker:
 
1. Mat, mat och lite till mat! Men som travardam äter man inte mer än man orkar. Blir det för lite mat så märker matte det med en, endaste gång! Då är hon verkligen sur, man får knappt titta på henne och då är det bättre att pyssla med annat i stallet tills hon har fått äta upp sin mat. Efter det är humöret bättre och man kan pyssla med henne i lugn och ro.
 
2. Komma ut och bli riden! Vilken otrolig skillnad det är i humöret på henne när hon blir motionerad. Före ridturen får man bara borsta av det värsta, sätta på all utrustning och sen ge sig ut. Efter ridturen surar hon inte ens när man sätter på täcket. Då är hon hur nöjd som helst och står still och halvsover i gången.
 
Ja, fungerar bara de här två sakerna, så är hon en supertrevlig häst som trivs med tillvaron. Jag vet precis när det är dags att öka hösilaget och när jag motionerar henne för lite, det är hon tydlig att visa!
 
Uppdatering av läget
 
Förra veckan longerade jag och promenerade henne, i torsdags var hovslagaren ute och skodde och satte på sulor och broddar. Nu har jag satt igång med ridning och hon går superbra och hon är så jäkla rolig att rida!
 
Idag firar jag och Juha 23 - årig förlovningsdag, så nu ska vi ut och äta!
 
 

Kommentarer:

1 Jenny:

skriven

Grattis på er dag så här lite i efterskott :)
Det positiva med ston brukar ju vara att de säger till tydligt när något inte behagar dem ;)

Kommentera här: