Frihetsdressyr!

Idag har jag och Disa testat på något nytt och roligt! Trots att jag är rätt konservativ i mitt hästutövande och kör på det "gamla vanliga", har jag idag testat på frihetsdressyr.
 
Alexandra från Nårunga häst & vagn kom till oss och hade lektion med oss. Disa var inte så samarbetsvillig i början men till slut hittade vi varandra. Jag kan också erkänna att jag hade fullt upp med att tänka på mina rörelser och då tappade jag fokus på Disa...
 
Vi började med att flytta bakdelen och sen få hästen att följa oss och sen göra halt och efter det få hästen att sänka huvudet och nosa på min hand. Jag hade svårt att få Disa att riktigt följa mig men hon flyttade sig fint och gjorde det hon skulle.
 
Efter det placerade Alexandra ut två träbockar som vi skulle få hästen att gå igenom som en åtta... jag skulle vända mig rätt och peka rätt, ja ja, det gick ju så där, men Disa skötte sig utmärkt.
 
Sen var det den övningen som var roligast, först skulle jag skicka ut Disa på en liten volt, sen öka den till en större och sen vända upp henne. När vi hade övat en stund, fick Disa gå i en liten liten volt runt mig och det gick supersuper bra! Då äntligen vände hon huvudet mot mig och tittade på mig, här vi gjorde övningen. Då fick vi verkligen kontakt. Det var en härlig känsla.
 

Disa kollar in gruppen före oss!
 
 
Jag, Disa, Ulla och Pom Pom i full koncentration.
 

Kommentarer:

1 Ulla:

skriven

Ja vi väl lite konservativa båda två i vårt hästutövande, men jag tycker vi var open mind och ganska duktiga. Dessutom blev det rätt bra.

2 Jenny:

skriven

Vad kul att ni provade något nytt och att det gick bra för er :) frihetsdressyr är rätt kul, när man har en samarbetsvillig häst ;)

Jag har en ny blogg förresten: http://videungens.wordpress.com/ blev så trött på all reklam i den förra!

3 Natalie:

skriven

Härligt att se Katta med rep och repgrimma. :-p
Visst är det en härlig känsla när man får hästen med sig. Det krävs inte så mycket när man väl förstår varandra.
Jag visste inte att Alexandra höll på med frihetsdressyr. :-)

Kommentera här: