Djävulens påfund!!!

Ibland har man helt enkelt inte lust att blogga... man tycker att allt bara rullar på. Hästarna släpps på bete, man rider, pysslar och allt går sin gilla gång. Men ack vad man bedrar sig! Pang - så slår verkligheten en i ansiktet och ställer alla tankar, funderingar och planeringar på huvudet.

När jag kom till stallet i fredags och skulle hämta Rebel och Alessio i hagen så vägrade Rebel att röra sig! Han gick nåt stapplande steg men sen var det bom stopp!

Jonna kom förbi och såg att allt inte stämde och jaaa, vad mer var det fundera över... fånghelvetet hade slagit till! Omedelbart telefonsamtal till veterinären och försöka få in honom. Jag tog Alessio och gick in med honom och Jonna väntade kvar med Rebel och rätt som det var så började han gå. Vi ställde honom i boxen som jag fyllde med spån efter veterinärens råd.

Rebel fick en spruta när veterinären kom och han står nu på medicin och strikt boxvila. Imorgon skall jag kontakta veterinären igen så får vi se....

Rebel är förhållande vis pigg och glad. Han är nöjd med att stå inne, han älskar ju sin box, äter, myser och gosar.  Inga problem!

Naturligtvis funderar jag massor på vad som kan ha utlöst fånget... han gick i samma hage som förra året vid denna tiden. Han får samma mat, rids och ja, jag har inte ändrat på något. Nu är det så att Rebel har en hel del skimmelknölar och vi vet ju faktiskt inte hur han ser ut inuti. Enligt veterinärens kan fång utlösas av många olika faktorer och han funderade på om det kunde vara en utlösande faktor.

Jag lovar att jag återkommer med mer info och naturligtvis hoppas jag att allt blir bra!

Kommentarer:

1 Nathalie:

skriven

Kan det inte vara så att sommaren inte riktigt har kommit igång på samma sätt som förra sommaren. Kallare nätter m.m nu. Har för mig att det blir mer fruktos i gräset då. Är absolut inte bra på fång utan en tanke bara.. Tråkigt med fång:( det är min värsta rädsla att ngn av hästarna ska få det. Hoppas revel Kryar på sig. Kram natta

2 Natalie:

skriven

Fy så tråkigt och jobbigt! Stackars Rebel och stackars dig!

Har också hört att det bildas mer socker i gräset när det är kalla nätter och att det kan leda till fång.

Hoppas han mår bättre snart!

Kram

3 Jenny:

skriven

Nej fy, beklagar verkligen! Vilken förbaskad otur :( Jag håller tummarna för att Rebel blir återställd!

Kommentera här: