Rätt nöjd än så länge.

Alessio har skött sig fint vid de senaste tre dagarnas insläpp - kan det bero på det hala underlaget eller har han skärpt sig?? Han var i alla fall väldigt lugn och ordentlig idag när jag tog in honom. Jag hoppas att "hopp- och skuttiden" tar en liten paus nu!

Igår hjälptes jag och Juha åt att mocka ur all Rebels spån och la in 7 st påsar halmpellets. Vi vattnade det lite så att de skulle svälla lite fortare och bli sånt där fint "mjöl" eller vad man skall kalla det. Jag var rätt nyfiken på hur Rebel skulle reagera när han såg det... Om han skulle tänka

- wow, morsan har lagt in massa kraftfoder på hela golvet!!! Mums!!!

Men han klampade in i boxen som ingenting och började äta på sitt hösilage. Men efter en stund så insåg han vad som låg på golvet och började provsmaka och provsmaka och provsmaka...

Då tog vi ut honom ur boxen igen och vattnade lite till och trampade runt så att det skulle smulas sönder ännu mer. När vi släppte in honom igen så fortsatte provsmakandet men det såg inte ut som att han tyckte att det var jättegott. Vi åkte i alla fall hem och tänkte att ja ja, vi får väl se om det finns något kvar imorgon...

Idag när vi kom så var allt kvar och det var väldigt lättmockat. Vi slapp att sortera utan kunde bara lyfta ut det blöta och bajset. Det känns som om vi har gjort rätt val och jag kommer att spara en massa tid på att slippa sortera och bädda om.

Så här ser bädden ut nu



Nåja, lite mörk bild men återkommer i ämnet om nån vecka så får vi se vad jag tycker då...

Kommentarer:

1 Natalie:

skriven

Haha, det är inte så lätt för dem att busa när det är halt! ;-)

Tur för oss och otur för dem. Men han kanske lugnar sig av det också.

Låter ju kanon med halmpelletsen. :-)

2 Jenny:

skriven

Jag måste nog testa jag med, men till nästa säsong i så fall. Det verkar väldigt bra :)

Kommentera här: