Leta stallplatser!

Jaha, då skall det intressant arbetat börja med att leta nya stallplatser. Stallägaren där jag nu har mina ponnyer inackorderade skall dra ner på verksamheten så det är väl bara att börja leta. Samtidigt som det är mindre roligt att lägga sin tid på sånt kan det ge nya möjligheter och jag behöver inte stressa, så då kanske man till och med kan vara lite kräsen och verkligen hitta det man vill ha. Tänkte lista upp hur jag vill att mina hästar skall ha det. Så kan jag använda det som en checklista när jag ringer runt och hör mig för om stallplatser.

Checklista för vad jag vill/tycker/hoppas skall ingå i stallhyran och annat som är viktigt för mig:

Säker hästverksamhet! Det är A och O för mig - att man följer djurskyddslagen och tar hand om hästarna på bästa sätt.
Hästvana och hästintresserade stallägare som har haft sin verksamhet en längre tid som är öppna och ser möjligheter och lyssnar.
Boxar
Spån i boxarna.
Minst 3 fodringar per dag, på bestämda tider.
Gärna hö.
In- och utsläpp på bestämda tider.
Daglig utevistelse med möjlighet att ta in dem tidigare om JAG vill, även tillgång till boxarna sommartid.
Sommarbete.
Helst mina tre ponnyer själva i en hage.
Kunna ställa upp ponnyn i gången när man grejar med dem.
Uppvärmd sadelkammare med gott om förvaring.
Tillåtelse att ha brodd runtom i hagen -  vintertid.
Möjlighet att torka blöta täcken.
God stämning och trevliga ridkompisar!
Belyst paddock.
Fina ridvägar.
Ordning och reda.
Plogat och skottat - vintertid :)!

Plus i kanten önskemål:

Ridhus
Varmvatten
Hinderpark
Spolspilta
Täckesservice
Mockning
Sandad gårdsplan och sandade vägar till hagar
Nära hemma

Allting kostar så jag får göra en avvägning med vad som är värt tid och pengar. Men huvudsaken är att mina hästar trivs och mår toppen! Jag skall tycka att det är roligt att åka till stallet och känna mig välkommen när jag är där. En liten pratstund är alltid trevligt när man är i stallet. Jag har heller inget emot att hjälpa till men in- och utsläpp och att göra höpåsar, fylla på vatten. Att ha stall är verkligen mycket jobb men om man hjälps åt och underlättar för varandra så är det kanon! Jag älskar att vara i stallet och pyssla och fixa och dona. Ridningen är inte allt utan egentligen bara en liten liten del av hästeriet.









Kommentera här: